Honnan kellett volna Nikodémusnak tudnia, hogy mi az újjászületés?

Az újjászületéssel kapcsolatban nagyon sok a félreértés. Sokan ma is hasonló helyzetben vannak, mint annak idején Nikodémus, aki annak ellenére, hogy Isten népének vezetője, tanítója volt, nem értette, hogy mi az az újjászületés. Az egyik ilyen félreértés manapság, hogy az újjászületést valami újszövetségi dolognak gondoljuk, ami Jézus kereszthalála előtt nem létezett. Szeretném megmutatni, hogy ez nem így van.

Nézzük meg a Nikodémus és Jézus közti párbeszéd első felét:

„Volt pedig a farizeusok közt egy ember, a neve Nikodémus, a zsidók főembere. Ez jött Jézushoz éjjel, és mondta neki: Mester, tudjuk, hogy Istentől jöttél tanítóul; mert senki sem teheti e jeleket, amelyeket teszel, hacsak nem az Isten van vele. Felelt Jézus és mondta neki: Bizony, bizony mondom neked, ha valaki újonnan nem születik, nem láthatja az Isten országát. Mondta neki Nikodémus: Mimódon születhet az ember, ha vén? Vajon bemehet-e az ő anyjának méhébe másodszor, és születhet-e? Felelt Jézus: Bizony, bizony mondom neked, ha valaki nem születik víztől és Szellemtől, nem mehet be az Isten országába. Aki testtől született, test az, és aki Szellemtől született, szellem az. Ne csodáld, hogy azt mondtam neked, szükség nektek újonnan születnetek. A szél fúj, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jön és hová megy. Így van mindenki, aki Szellemtől született. Felelt Nikodémus és mondta neki: Mi módon lehetnek ezek? Felelt Jézus és mondta neki: Te Izráel tanítója vagy, és nem tudod ezeket? Bizony, bizony mondom néked, amit tudunk, azt mondjuk, és amit látunk, arról teszünk bizonyságot, és a mi bizonyságtételünket el nem fogadjátok.” (János 3:1-11)

Fontos időben elhelyezni ezt a történetet. Kicsit megtévesztő a Bibliánk felosztása, hogy Máté, Márk, Lukács és János evangéliuma az újszövetségi részben található, miközben Jézus földi szolgálata még az ószövetséghez tartozik. Az evangéliumok végén olvasunk csak Jézus kereszthaláláról és feltámadásáról, ami az újszövetség kezdete. Jézus Nikodémussal történő beszélgetése, mivel Jézus kereszthalála előtt történt, még az ószövetség idejére tehető. Itt beszélt neki az újjászületésről, és úgymond számonkérte Nikodémustól, hogy miért nem érti ezeket. Nikodémus farizeus volt, egy komoly pozícióban levő főember, Isten népének a tanítója. Nagyon fontos, hogy egy tanítónak szegezte Jézus ezt a kérdést:

Te Izrael tanítója vagy, és nem tudod ezeket?” (János 3:10)

Jézusnak ez a kérdése azt sugallja, hogy Nikodémusnak tudnia kellett volna ezekről, és nem kellett volna, hogy az újdonság erejével hasson nála az újjászületés témája. Ez a kérdés egyfajta számonkérés volt egy tanító felé, hogy miért nem tudja ezeket. Nikodémusnak ismernie kellett volna, sőt tanítania kellett volna Isten népét erre. Ne feledjük, hogy az Isten országába való bemenetel feltételéről van szó, ami egyáltalán nem valami újszövetségi dolog. Mert mit is mondott Jézus ezeknek a vallási vezetőknek?

„De jaj nektek képmutató írástudók és farizeusok, mert a mennyeknek országát bezárjátok az emberek előtt; mivelhogy ti nem mentek be, akik be akarnának menni, azokat sem bocsátjátok be.” (Máté 23:13)

„Jaj nektek törvénytudók! Mert elvettétek a tudománynak kulcsát. Ti magatok nem mentetek be, és akik be akartak menni, azokat meggátoltátok.” (Lukács 11:52)

A nagy kérdés a következő: honnan kellett volna Nikodémusnak bármit is tudnia az újjászületésről, és mint tanítónak mit kellett volna róla tanítania? Ha az újjászületést valami újszövetségi dolognak gondoljuk, nehéz lesz erre válaszolni. Ez egy nagyon jó teszt is arra, hogy megvizsgáljuk, hogy amit az újjászületésről gondolunk, vagy tanítottak nekünk, az megállja-e a helyét, vagy sem. Ha tanítunk valamit az újjászületésről, akkor meg kellene tudni mutatni, hogy igen, ez és ez az újjászületés, és Nikodémusnak az ószövetségből innen és innen ismernie kellett volna ezt!

Egyelőre nem fogok most választ adni arra a kérdésre, hogy Nikodémusnak honnan kellett volna ismernie az újjászületést az ószövetségből, mert ez nem ilyen egyszerű. Először ugyanis tisztázni kellene, hogy mi is az az újjászületés, és hogy mit is keresünk. Mert ha nem azt keressük, amit keresnünk kellene, nehéz lesz megtalálnunk. Később fogok majd mutatni számos példát az ószövetségből, amik mind-mind az újjászületésről szólnak, és annak folyamatát mutatják be. Ezekből egyértelmű lesz, hogy Nikodémus ismerhette volna és eljuthatott volna az újjászületés megismerésére.


Tartalomjegyzék